Thursday, December 15, 2011

Tak Boleh ke Ada Facebook??


Assalamualaikum w.b.t.

Tak jawab dosa, jawab..sayanggg..hehe.oppss,,terciplak ayat orang la pulak..:)

Marcapada ini, fenomena facebooking semakin menular di serata dunia tak kire di ceruk mana.tok caye??ce kome godek facebook 2, ate ramey benornye warge2 asing di fb 2, yang gelap, ceroh, itam manih, abangla, pak ustaz, ce kabo jew nok yg macam mne..berlambk kat fb 2..okay, melencong sudah.

Dulu-dulu aku pernah jugak terfikir, facebook ni tak pe ke sebenarnye? melalaikan pun ye, maksiat mata pun ye, segala jenis maksiat ada kat fb tu..mane tak nye kan, bukak internet je, first tab is facebook, nak buat keje pun facebook walking dulu, nak tidur pun bukak facebook dulu, tak boley tidur pun ngadap fb jugak..bak kate pepatah ‘facebook la segala-galanya, anytime, anywhere’.. tak gitu? Ke aku je yang cenggitu tp tue dulu la..heehh.

 sumber:bukan aku punyer.semestinye.hehh

Aku memang tak paham beliau-beliau yang suke bebenor update status facebook yg tak berapa gemor aku nak membacanye, contoh-contoh nya adalah…………..:


“hurmm, hari ni sakit perut..sob2”

“arghhh..tidak!!si die menjeling manje..wink2..”

“hari ni kucing I gigit kaki I, aduh..sakitnye..”


**segala di atas tiada kaitan antara yang mati atau bakal mati, hanya rekaan yang lebih-kurang-cenggitu-la-yg-aku-jumpe-kat-fb-menyampah-tol.
Kalau tersama, anggap la..memang korang la yg aku maksudkan..miahahha.ok.gurau.**

Hello….!!perlu ke bagitau seluruh dunia semua tu..?

Haisyhhh, macam-macam la korang ni..nakal betul..heehh.erk?

Tapi, bile pikir-pikir balik, tak boleh nak salah kan beliau jugak kan, aku andaikan bebeliau ni kekurangan kasih sayang, that’s why mengharap perhatian rakan-rakan fb beliau kan..whatever la..yg penting aku bukan nak cakap pasal depa semua..


Seorang pak ustaz ni pernah cakap kat aku..walhal sebenarnya die cakap kat jemaah yang mendengar ceramah die..hehh. **ape ko ingat ko sepesel sangat?heehh**


“pada hari ini, seorang daie..seandainya tidak mempunyai facebook..adalah satu kegagalan besar buat die..”


Gulpp..sentap jugak la aku mendengarnye kan..mase tu dalam hati pikir cenggini je..

“nasib baek aku ada facebook..hehe” ---> (sile ulang beberapa kali)


Agak-agak korang la kenapa ustaz tu cakap camtu?


Aku ada baca la kan kat blog sorang mamat ni, dia cakap,

“kalau beberapa tahun dulu, orang berminat untuk membaca blog, maka ramailah mereka yang mengambil peluang ini untuk menyebarkan dakwah mereka melalui blog-blog ni,

Namun,

Sekarang, orang dah malas nak baca artikel yang panjang-panjang, diorang lebih suka bace post-post kat fb yang ringkas dan mudah diorang fahami..”


yuppSS!!that is why sekarang ramai pak2 ustaz, kiyai..hehh..dah mula bergiat aktif dalam facebook ni, toksah pelik la tengok pak aji berserban putih, berjubah putih, bertasbih di tangan, sambil bibir tak lekang dengan zikrullah, sedang berfacebooking sambil menggoyang2 kan kaki dan membelai-belai janggut nye yang tebal..hehe..overdos plak.

Kerana..facebook kini dah menjadi satu keperluan,

Untuk apa??

BERDAKWAH…..

“Ballighu anni walau ayat”

Bukan untuk menjadi egen mencari jodoh semata, bukan juga menjadi bahan untuk menyekodeng awek2 cun yang posing ntah pape, tudung entah ke mana, aurat terbuka, make up tak nampak ghupe, maruah pun tergugat sama..nauzubillah…

Jadi, salah ke nak ada facebook?

Tak salah kan kalau pandai nak dimanfaatkan..bukan untuk diri sendiri, tapi untuk agama..takde pun si Mark blabla-berg state kat facebook registration 2 kan..

“any Islamic Quotations au nasihat-menasihati are not allowed”

Hade?tak hade kan?

Kalau, aku ulang,,KALAU lah kan beliau 2 memang berniat untuk menjatuhkan orang Islam sekalipun dengan penciptaan laman sosial facebook 2, jadilah muslim yang bijak sikit bro…jadikan FB sebagai alat untuk berdakwah..amacam?cool kan?tak dapat ajak semua pun kita jangan tinggal semua..ye idok?

"aslih nafsak, wad'u ghairak"
"perbaiki diri sendiri, dan ajaklah orang lain"
 
aku cakap:pssstt..kan lagi manis kita mengajak, daripada menyuruh je kan..

Chow..assalamualaikum..tak jawab dosa, jawab??heeh.ok dah.:)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...