Thursday, January 10, 2013

masih belum terlambat..:)

bismillah wa salam alaik..:)

 sumber:iluvislam

kisahnya bermula di sini..
pada suatu hari yang tenang..
ketika sedang menunggu kehadiran seorang penceramah di satu majlis agama di sebuah surau..
di hujung sebelah kanan ana, kelihatan seorang muslimah yang sedang memerhati gerak geri muslimah-muslimah lain yang bertali arus memasuki ruangan surau..ada yang sedang membetulkan LCD, menyediakan air untuk penceramah..tak kurang juga ada yang bersama-sama menyertai jemaah lain yang telah bersedia untuk menerima kedatangan penceramah yang ditunggu-tunggu..tiba-tiba..

"hurmm..akak, nak tanya boleh?"

"ye dik..."

"apa bezanya pakai sarung kaki ngan tak pakai erk?....kenapa saya tengok ramai yang pakai..?"

"owh....hurmmm, kenapa adik pakai tudung?"

"aurat..."

"ha..camtu la jugak dengan kaki kita..cuba adik ingat balik..dolu-dolu, kita belajar aurat kita ape?..seluruh anggota badan kecuali muka ngan tapak tangan je kan..?"

"a'ah........la."hehe...

"dan...kalo kte solat cmne?..kaki kte tutup x?"
"tutup..."

"so...same jgk konsepnye dengan aurat kte..kaki kte ni aurat..sebab tu kita kena pakai sarung kaki untuk lindungi daripada pandangan orang lain yang bukan muhrim kita.." sambil tersenyum..

".......dan satu lagi, adik kena ingat, kalo adik nak tau macam mane kita nak pastikan kte dah betul2 tutup aurat ke belum..kalo ikut prinsip akak sendiri..pakaian yang akak pakai sekarang boley bwak solat x..akak boley solat x dengan pakaian akak sekarang tanpa bertelekung?....hurmm..kalo jwpnnya ye..so,u get the point..mknenye kte dh betol2 menjage aurat kte sepertimana yang disyariatkan....boley dik?" senyum lagi..

"owhh...dah faham..terima kasih kak.."

beberapa minit kemudian...

"akak..!"

"ye.."

"tengok ni...."ucapnya lembut sambil menunjukkan kakinya yang telah bersarung kaki.

"alhamdulillah..."

"terima kasih Ya Allah.."kata-kata yang hanya terungkap di dalam hati..:)

*********************************

betul la yang selalu ana dengar,
hidayah tu milik Allah..
kerana hati manusia Allah yang pegang,
sebagai manusia kite hanya mampu saling mengingatkan,
mana yang salah diperbetul,
yang betul dijadikan amalan,
sesuatu yang memberi kesan pada diri kte sendiri,
xsemestinya memberi kesan pada orang lain jugak kan?

bertmbah ilmu seiring bertmbhnye amal..:)
sumber:iluvislam. 


kalau dah Allah nak bagi hidayah,
satu perkara kecik pun dah mampu mengubah hidup seseorang,
dan kalau dah ditakdirkan belum sampai masanya untuk seseorang itu berubah,
ditunjukkan segala keajaiban dunia, kekuasaan Allah sekali pun,
belum mampu melembutkan hatinya walau sekelumit pun.

namun,
perlu juga diingat,
hidayah itu juga perlu dicari,
kalo sampai bertahun-tahun pun..alasannya masih sama,
"tak bersedia lagi"
"hati belum terbuka"
senang je menuturkan kata-kata tu,
tapi apa usaha yang kte buat untuk berubah..?
xde usaha..cmne nak ada hasil kan.?
dan..Allah itu tak melihat pada hasil,
tapi sejauh mana usaha kite..

kadang-kadang,
suatu perkara yang baek itu,
perlu juga dimulakan dengan terpaksa,
insyaAllah,suatu masa nanti,
akan jadi satu amalan..
ye idok?
kalo nak tunggu bersedia,
entah bile..kalo celik2 mate esok,
tibe2 dah xdi dunia nyata...cmne?
hurmm..
okay.cukup bebel.
peringatan untuk diri sendiri,
juga pada yang sudi.~

so sahabat2 sekalian,
jom mulakan langkah sekarang,
perjalanan ke syurga..:)

"the man who decided to change on the 12th hour dies on the 11th"

~Hlovate,Contengan Jalanan_I-Fend~

sekian wassalam.

1 comment:

Bintun Sazali said...

Terbaikk sahabatku...keep it up ok...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...